Actualiteiten

Wie betaalt de thuiswerkplek?

De werkgever betaalt in principe de thuiswerkplek. Op basis van de Arbowet moet hij immers zorgen voor een veilige en gezonde werkplek! Dat geldt dus ook voor thuiswerk. Hoe zit dat?

De werkgever moet zorgen voor een veilige en gezonde werkplek. Op basis van Artikel 44 van de Arbowet komen de kosten daarvan voor rekening van de werkgever. De werknemer moet dus ook thuis een goed ingerichte werkplek hebben. Dat wil zeggen dat zijn bureau, stoel en verlichting op maat moeten zijn. Deze voorzieningen moeten voldoen aan de eisen die de Arbowetgeving stelt en aan de stand der techniek.

Voorwaarde

Voorwaarde is wel dat over en weer duidelijk is afgesproken dat de werknemer thuis werkt, al dan niet in opdracht van de overheid.
Verder gelden bij beeldschermwerk voor thuiswerken natuurlijk ook de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen om RSI-klachten tegen te gaan. Dus: een goede opstelling van de apparatuur en regelmatig pauzes.

Als de werknemer geen goed ingerichte werkplek heeft, zal de werkgever daarvoor moeten zorgen. Dan moet hij dus een stoel, bureau en verlichting op maat regelen. Hij moet dit dan dus ook betalen.

Wat als er al een goed ingericht werkplek is?

Maar wat als de werknemer in kwestie al beschikt over een goed ingerichte werkplek? Dan hoeft de werkgever daar niet aan bij te dragen. In de praktijk is een verstelbare stoel en/of tafel meestal niet nodig als deze al is aangepast aan de werknemer in kwestie. Als die werknemer dus al een eigen bureau in huis had, is dat meestal voldoende.

Lees het gehele artikel hier.

Bron: Facto